Kan vi cykla till Pepe?


­­- Kan vi cykla till Pepe och köpa cola.

Rosalindas röst var pockande. Solen gassade och torkan höll i sig. Inte en enda regndroppe på en månad. Susie var också lättirriterad.

- Ja det kan vi väl, hämta din cykel

Den dammiga smala vägen ledde genom ett förtorkat landskap. När vi kom fram till Pepe stod han svettig i sin lilla butik där gevär, majsmjöl och torkat kött trängdes med varandra.

      Hur går det

      Värmen du vet, sa Pepe och torkade sig i ansiktet med en näsduk.

      Jag vill ha cola och ett tunnband sa Rosalinda

      Tunnband i den här värmen?

      Ja

      Ja, ja två cola och ett tunnband

      Ska bli sa Pepe och plockade upp två cola ur boxen där flaskorna låg på krossad is. Smältvattnet rann ner i en plastbalja under boxen.

      Det är jämt sa jag och slängde upp några mynt på disken

Vi satte oss på verandan där en gammal takfläkt surrade och drack vår cola

När vi cyklade tillbaka dammade det mer än vanligt och vägen var fylld av hålor

      Pappa jag behöver gå bakom busken där sa Rosalinda

      Ja men skynda dig då

Jag satte mig i slänten  på en ikullfallen trädstam och väntade.

Solen var stekhet och det flimrade över vägen i horisonten.

Plötsligt uppenbarar sig en kvinna cyklande mot vårt håll. Det bor bara några få efter vårt ställe så jag undrar vem hon skall till eller vem hon är.

 Den lilla lastbilen som dyker upp bakom henne kör i rasande fart och på några sekunder är det över. Kvinnan och cykeln ligger mosade. Kvinnans långa svarta hår breder ut sig och blandas med en mörkröd ström från hennes panna. Chauffören stiger ur bilen och lyfter in henne i förarhytten och slänger sedan upp den trasiga cykeln på flaket. 

När han sedan startat vänder han bilen och återvänder samma väg han kommit. Han har uppenbarligen inte sett mig där jag sitter.

Jag går fram till blodpölen som nu täcks av en tunn dammhinna.

      Nu är jag klar meddelar Rosalinda.

      Bra då åker vi hem till mamma

©Maria Silvia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback