Besökaren som hade otur

Äntligen på väg. Resan är planerad sedan länge och jag ser fram mot träffen.

Vi har mailväxlat ett par år och tycker båda två att nu är det dags att träffas IRL.

      Jag använder mitt lilla plan ända fram eftersom Pia, (ja hon heter så) bor otillgängligt. Pia har skickat bilder på sitt hus och omgivning. Det är ett litet hus med omgivande fält och skog. Mitt plan är ultralätt och kan landa bara det finns fält med platt mark. I lastutrymmet har jag packat min specialmat och kläder för besöket i hennes land. Jag har läst av klimat och väderförhållande för tidpunkten och valt min ankomst till senvåren. Vädret är då soligt och varmt.

      Resan har tagit lång tid men alla mina instrument har fungerat ypperligt. Ett par stopp har jag gjort för att tanka planet och serva instrumenten. Annars kan jag sova i planet med autopiloten påsatt. Reservbränsle kan min egna fiffiga uppfinning producera av oljefrö.

      När jag närmar mig Pias land väljer jag att flyga i fria luftrum. Detta tar längre tid men jag slipper vara beroende av flygledartorn och trängsel med övrig trafik. Det är nu jag går in i radarskugga och snart ser jag Pias hus. Jag har meddelat henne tidpunkt för min ankomst och den stämmer exakt när jag landar på det lilla fältet bredvid hennes hus.

      Jag fäller ut stegen och klättrar ut. Pia kommer ut på gården och vinkar.

Hon har långt blont hår och är mycket längre än jag. Det skall verkligen bli roligt att träffa henne.  Jag går fram emot henne och slår ut armarna för att hälsa.


"Hej Pia"



      "Aaaaaaa". Pia skriker hjärtskärande och segnar till marken

      Jag går fram till henne. Hon är medvetslös men pulsen slår oregelbundet.

Det går inte att skaka liv i henne. Hon bor ensam och det är långt till grannar men en smal landsväg går förbi hennes hus. Jag letar i min lilla dator efter landets larmnummer och slår112. Jag har tränat språket och kan anmäla olyckan och plats till räddningspersonalen.

      Jag förstår att jag inte kan stanna utan återvänder till min farkost och avlägsnar mig utom synhåll. Räddningspersonalen anländer snart och jag slår på min avlyssningsutrustning. Pia  

verkar vakna till liv och ser sig skrämt omkring. Hennes röst i falsett är panikslagen.

      "Var är den, var är den?"

      "Vilken", frågar den ene av personalen.

      "Rymdvarelsen och planet"

      "Det finns ingen här" säger båda med en mun och ser på varandra.

      "Det var en här nyss." Pia verkar svimma igen.

      "Bäst vi ger henne en lugnande spruta".

Jag startar mot min hemplanet, jag kan ändå inget göra för Pia.

©Maria Silvia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback