Dagbok vecka 46

Måndag

Måndag upp kl 5.30. X2000 till Stockholm 6.38 i tid. I Stockholm hann jag  precis med tåget 8.55 som stannar i Uppsala.

Gick direkt till facklig kurs i Sensus lokal vid ån. På förmiddagen gick vi igenom arbetsrätt med fokus på LAS. Lunchen åt vi på PLOCK. Många steg blev det. Eftermiddagen ägnades åt Arbetsmiljö och krishanering. Pratade om myndighetsöversynen.

På kvällen åkte jag till min lägenhet i V. Packade resterande  prylar och ställde i tvättstugan. Sen städade jag hela lägenheten och våttorkade golven. Låg kvar i V.


Tisdag

Vaknade i V. Det här var sista natten i V. Nu skall jag bara åka dit och hämta prylar jag ställt i tvättstugan t.v. Dragväska, ryggsäck och stor kasse var fullpackade när jag gick till tåget.

Och hade sagt "hej då lägenheten". T ringde på vägen och bjöd på middag på kvällen. Tyvärr tvungen tacka nej eftersom jag skulle upp tidigt nästa morgon.

Arbetsdag som vanligt min restlista verkar inte krympa. Ungefär som på möten två personer kommer in och en försvinner. Skulle ha varit på handläggarnätverk med andra myndigheter men borta måndag och onsdag så det gick inte att få ihop pusslet. Möte med K om revisorernas frågor. Lite tillägg på underlaget från r-gruppen och systemgruppen. K skulle maila revisorerna.

Hade tänkt gå biten från hållplats vid S-utbildningen och hem men regn och alla väskor gjorde att jag tog en taxi från jobbet (betydligt billigare än till V). Gick till ICA och handlade lite när regnet avtog. Lyxigt med en kvartersbutik så nära (som dessutom är välsorterad).


Onsdag

Gick upp tidigt och åkte buss till C-stationen kl. 7.00 där A mötte upp med bil. K o I kom också och vi åkte till Arlanda. Planet gick tidigt  och vi landade i Östersund dit vi skulle på studiebesök i skanningscentralen. Från Östersund var det ca 10 mil och vi hade hyrt en bil. K körde. Det hade ännu inte kommit någon snö. På vägen hämtade vi upp dpl M vid en hållplats efter vägen (hon bodde precis nära vägen). Poliskontroller verkade det vara gott om norrut. Framme i S åt vi först lunch, som vi blev bjudna på. Frästelse (med ä!) eller viltskavgryta. Gott. Väl på skanningscentralen träffade vi M och gick vi igenom hela kedjan från ax till limpa! Posten sorterar in kuvert som skall till oss i "vår" låda. Sedan skärs kuverten upp. Kuverten mals med vatten och torkas till korvar, som sedan används som pellets i värmeverket. Därefter bar det iväg till sorteringsstationen. Fakturorna sorterades i olika buntar beroende på ex om de var enkel eller flersidiga. Vid stationen för skanning ställdes skanningutrustningen in för varje bunt. Tog med oss kaffe för att se på näst sista steget, verifiering. Varje faktura verifierades och klassificerades. Om de nio fälten tolkningsfälten lyste gröna godkändes fakturan direkt. Sista steget visade sig vara en textfil som skickas till fakturaväxeln, där den konverteras. Det var nyttigt att se alla steg i processen, som man inte täcker på annars.

Åkte tillbaka 10 mil till Östersund och flygplatsen. M släppte vi av vid hennes väg (bara 5 minuter från flygplatsen. Åt mat på flygplatsen. Planet tillbaka halv åtta till Arlanda. Landade lite före tidtabell. A körde oss och jag var hemma 21.20. Gissa om trött


Torsdag

Gick igenom revisorerna frågor med K. Kl. 9.00 kom vår revisor och vi svarade på frågor och tog fram material som hon skulle bearbeta på sitt kontor. I ett flödesverktyg beskrev hon vår process. Skall kolla vilket verktyg hon använder eller om det är pp.

Svarade på mail och skickade material till revisorn. Paus för lunch. Efter kl 17.00 arbetade jag med eftersläpande arbetsuppgifter. Bl.a. kollade jag igenom systemsäkerhetsplan inför möte fredag, Hemma ganska sent men handlade lite i ICA på vägen.


Fredag

Fredag flera möten. Träffade ansvariga för lagerbutikerna och IT ang. tester. Många tester kan det bli när uppgraderingar kommer ofta. En annan myndighet avsätter nio veckor för tester (kanske 3 personer x 3 veckor, en annan testade i fyra testmiljöer). Därefter träff med inköpsansvarig för avstämning inför möte om leverantörsbearbetning. Snabb thailunch med K, E, M o A. Jag tog ut lite kontanter. På kvällen skulle det bli verksfest på temat änglar och demoner. För min del hade jag tagit med en kjol och överdel helt i svart och tänkt måla naglarna svarta. Men i leksaksaffären hittade jag en draculacape och en toppig hatt med spindelväv. 

På eftermiddagen träffade jag och P systemägarna och vi diskuterade risker och vad som behöver testas. Tre nivåer finns: Test av default standardsystem vilket utförs av leverantören, Test hos oss på motkontroll på systemet matchat med inställningar av parameter mm hos oss, Test av våra anpassningar. Bl.a. är butikerna och inbetalningar anpassning. eFakutura verkar alltid vara nödvändigt att testa. Många testtimmar blir det.

Nu väntar riskklassificering av systemet bara det ett omfattande arbete.

Jobbade på E,s rapport och avlutade ett par ärenden.

Stängde datorn och började klä om till festen. Vi ockuperade mötesrummet och målade naglar och jag klädde om i svart och min draculacape. I leksaksaffären hade jag köpt "tatueringsmärken" och klistrade ett rött ärr på kinden. Slutligen den toppiga hatten på huvudet. Draculas dotter voilá

Vi åkte med A till festen på Galejan. Musik och glam mötte i entrén och vi minglade med en välkomstdrink. Tog en bordplacering med en bild av en jättespindel, som jag senare kände igen som ett konstverk av en stor amerikansk skulptris. Jag har tom gått under spindelns mage! Elddansare underhöll på innergården. Fantastiskt uppträdande.

Gick till mitt bord. Kul att sitta med arbetskamrater från andra enheter. I bakgrunden spelades filmen "Ringaren i Notre Dame". God mat med förrätt, varmrätt och dessert. Filén var hur mör som helst. Min rollfigur tyckte kanske att den var för oblodig. Festkommittén hade ordnat massor med överraskningar. Från varje bord (12 stycken) valdes en demon och en ängel ut. Efter en omröstning? vann bord nr 1 med gd som djävul och A som ängel.

Efter middagen blev det dans till levande orkester. Kul att dansa såväl diskodansstil som pardans. Inte så ofta det händer. Åkte taxi med E o Å hem och la mig kl. 1.00.


Lördag

Gick upp halv sex. Hoppade över frukost och gick ner till C-stationen. Tog 45 minuter och många steg blev det. Köpte kaffe och tog med på tåget 7.09 mot Stockholm. I Stockholm gick tåget 8.30 till Karlstad. Trött och seg var jag efter gårdagen. Sena kvällar är inte så normalt för mig (men roligt hade jag). Köpte kaffe och smörgås på tåget och slumrade en stund. Mitt röda ärr hade inte gått att tvätta bort så medpassagerare såg lite förundrade ut och hade kommentarer. E hämtade vid stationen. Hann hämta ut dukar från tvätten som lämpligt nog ligger i anslutning till stationen. Åkte hem. Vittjade all post och sorterade. Läste alla mail. Hälften skräp och "Nigeriabrev". Hälsningar från Gu o Be och påminnelse om att jag skall ta med fika på söndag.

Åkte till Bergvik och handlade kl 18.00. Skönt att slippa trängas. Hem igen till TV-kväll och mys. Skummade veckans tidningar. KT hade recenserat min bok. Inbjudan till hembygdsföreningens höstfest den 23 november hade kommit med Hembygdsbladet. Åt filé med potatisgratäng. Columbus som surat i två veckor spann, som den katt han är, när han fick några små putsändar från filén.

Tittade på Svensson Svensson. Gustav som jag normalt retar mig på har fått en lite förändrad framtoning i sin roll. Det är inte alltid så enkelt att genomskåda hans budskap men möjligen har pjäsförfattarna nu velat göra honom mera transparent.


Söndag

Sovmorgon. Skönt!. Renskriver min dagbok. Förbereder inför skrivarträffen i eftermiddag.

Lagar mat för idag och "matlådor". S kommer ut med bilder från bokmässan och jag åker med honom in till stan. Temat för kvällen är syskon. Vi hade skickat texter inför mötet till varandra. Noveller, dikter och kortprosa i blandning.  Det var min tur att ta med fika. Bröd, skinka och ost med paprika. La femkronor i automaten för att inte behöva "ödsla" tid på kaffebryggning. Nästa möte den 7 december så temat är Frihet. S skjutsar hem mig eftersom E har problem med sin syn.

//MS


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback