Min barndoms bäck

Jag minns den än. En smal vattenfylld fåra i en ganska djup och vid dalsänka. Den porlade på våren och torkade nästan ut framåt sommaren. På vintern frös den till, men man kunde se vattnet porla under den tunnare isen i mitten. Fåglar rastade och bin, fjärilar och humlor flockades på sommaren kring alla blommor som växte kring bäcken.

Så kom förändringens vind. Grannen la rör i bäckfåran och täckte över med flera lass fyllning och jord. Det blev väl något tunnland mer att bruka. Utloppet vid markgränsen bevarades för bäckens vidare färd genom skog och ängar. Där byggde bävern sitt bo.

Idag den 22 april riktig sommarvärme trots att almanackan visar på vår. Soligt, varmt och skönt lockar fram gräs och vitsipport under grenar och fjolårsgräs.

Den nya grannen har byggt hjorthägn på den igenfyllda bäcken. I anslutning till utloppet har man dämt upp vattenflödet så att en ganska lång, vid damm har bildats. Hjortarna har fått en vattensamling på sin sida stängslet. Fåglarna landar åter och knoppar och gräs verkar ta sats för att spricka ut när som helst.

Som min barndoms bäck blir det inte. Men vid dammen skall jag sitta och skriva eller bara va´.

©Maria Silvia, 080422


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback