Byn vid dammen

Det är sent på måndagseftermiddagen när jag stiger av bussen i Byn. Väskan är tung men rymmer det mesta av mina saker. Resten kommer senare.

Ingen möter mig men det har jag inte väntat heller. Jag kontrollerar lappen med mina anteckningar. Fru Jonsson, ja hon heter så änkan som jag hyrt friggeboden av ett halvår. När bussen åkt tar jag in på skogsvägen som leder från vägen. En kilometer in i den glesa tallskogen med fält skymtande på vänster hand. Bönderna tröskar i kvällssolen. Fälten ryker och det doftar sensommar. Jag anar kantareller i skogen där björkdungarna tar vid.

Jag kommer fram till en gul villa i skogsbrynet. Nedanför skymtar en damm med näckrosor. Här skall det vara och jag ställer ner väskan. Villan är tämligen stor med uthus på varje sida. Friggeboden är modell större, ja ett litet gårdshus. Jag knackar på ytterdörren.

© Maria Silvia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback