Pizza med tunnar kanter och en man utan pizzaslicer

Slinker in vid halvfem på den kända kvarterskorgen. Den ligger granne med Skjorttvätten en inrättning som fått renässans när skjortorna kostar tolvhundra och livspusslet inte går ihop.

Sätter mig vid ett bord och beställer pizza. Alla bord för kvällen är dukade men lokalen i det närmaste tom förutom kocken och servitören. Medelålders man kliver ur sin bil och kommer in och beställer hämtpizza. ?Skär den i fyra delar? varvid han sätter sig att läsa sin medhavda tidning. Han saknar uppenbarligen den mest nödvändiga köksprylen efter vitlökspressen.

Kvinnan som stiger in haltar svårt och verkar ha rejält ont i ryggen. Beställer hämtpizza  men väntar vid disken. Samtalar med servitören, som hon verkar känna väl.

När min pizza kommer är det en av de godaste pizzor jag ätit. Och så tunna frasiga kanter har jag aldrig någonsin fått någon annanstans.

Tar pendeltåget till hem. Det är fullsatt och medresenärerna sover, sms-ar eller läser dagens mail medan jag skriver den här krönikan

© Maria Silvia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback