Flora i färg

18 juli 2006

 

Vid min hållplats breder sommarängen ut sig. Fylld med blommor och olika sorters gräs utgör den en anslående anblick. Humlor och bin surrar belåtet. De svenska sommarblommorna, mandelblom, prästkrage, blåklocka, smörblomma och rallarros står sida vid sida.

Men vad heter alla de andra? De blå, gula, röda och vita blommorna prunkar på ängen. Letar förgäves i minnebanken efter namnen på övriga blommor. 

Inte blir jag klokare genom att slå upp min Flora. Att räkna ståndare och pistiller och artbestämma familj tar sin tid.

Mitt gamla herbarium är inte till stor hjälp. Visserligen på sin tid mödosamt insamlade och uppgrävda! Blommor som pressats och katalogiserats. Tidens tand har fått färgerna att blekna och blomdelar har rasat bort.

 

Fram för en Flora sorterad efter färg.

 

©Maria Silvia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback