Street Marknad

8 april 2006

Den första vårdagen lördagen den 8 april begav jag mig till Street Marknad på Horntulls Strand på Söder i Stockholm.
      Mycket folk är i rörelse utefter stranden. Joggare, barnvagnar, hundar och uppknäppta flanörer blandas. Caféägarna placerar ut sina bord på trottoarerna och några soldyrkare tar sin caffe latte eller glass och sätter sig vid borden.
      Närmare bestämt är det Bok- och Tidskriftsmarknaden den 7-9 april som lockar mig hit.
Inne i marknadslokalen trängs utställarnas bord. Förlag, skriftställare, smycketillverkare m.fl. samsas om utrymmet. Marknaden försätter mig genast till känslan från främmande marknader i London, Paris, Marocko och jag omvärvs av dofter från kaffe och rökelse. Inredningen påminner om 70-tal eller en Loppisbod (bättre begagnad).
      Det är liv och rörelse. Blandade åldrar trängs vid borden. Tonåringar, unga barnfamiljer och äldreäldre med rullator låter sig väl smaka av caféernas utbud eller lyssnar till uppträdande från scenen. Vid scenen kan vi lyssna på musik, diktuppläsning, intervjuer, prosatexter alltefter dagens program. Jag noterar ljudanläggningens goda kvalitet. Naturligtvis går jag därifrån med en diktmapp.

Det är först vid utgången jag noterar att hela lokalen inryms i ett f.d. bilgarage av grå cement.

©Maria Silvia



Kommentarer
Postat av: Kassandra

Du hörde inte någon läsa poesi där då???? Billy Boy t.ex...

Postat av: Maria Silvia

Naturligtvis hörde jag Billy Boy.

/Maria Silvia

2006-05-07 @ 15:05:13
URL: http:///mariasilvia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback