Juli månads dikt. Anders Pettersson, " I skogen m.fl"

i skogen

morkullan följer mig i drömmens skog
där mossan i sin visdom skaldar sagor

skogen står levande men stilla
och under mossans täta täcke krälar

krypen fåfängligt och förgängligt
med längtan blott mot nästa ögonblick

min viloplats inunder stjärnors tak
är all den trygghet män'skan kan begära

och räven bad mig trefalt följa stigen
mot längtans blomma innan den förgås

trollskog

jag träder under
täta grenars valv
genom portalen
till det trolska

hugsvalar mig
i bäckens
mörka vatten

vid fallna furor
vittnesgilla
viskande

om vitterstråk

 

 

 

 

 

vattenspegel

som ringarna
på den annars
spegelblanka
vattenytan
efter fiskens slag

vitt grönt
vitt grönt
himmel skog
himmel skog

i allt vidare
cirklar

till dess
spegelbilden
åter talar sin
spegelvända
sanning

fladdermössens tid

aftonstjärnan
en enda
bräcker genom
jordatmosfären
en norrländsk
sommarnatt

doft av älgört
stiger från mark
ännu strålande
av solvärme

morkullans
skymningsflykt
är förbi


nu råder
fladdermössens tid

©Anders Pettersson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback