Varför jag inte köpte en sodastreamer i år heller

Mineralvatten bubblande och smaksatta med citron, lime eller annat handlar jag ofta.

Varje gång tänker jag att nu måste jag skaffa en sodastreamer. Smaksättningen kan

man fixa hemma med skivade citroner eller färska bär, men bubblorna, ja de måste skapas.

Miljön tar stryk. Mineralvattens väg från produktion och transport till affären belastar naturen.

När Ramlösa var synonymt med mineralvatten konsumerades inte sådana enorma mängder. Pliktskyldigast brukade det finnas ett par flaskor på bjudningar eller obligatoriskt i talarstolar.

I länder där kranvatten inte rekommenderas som dryck producerades dock vatten med eller utan gas men sällan smaksatta.

Sen plötsligt exploderade efterfrågan. Det blev inne att dricka mineralvatten med eller utan smak och världen över finns särskilda vattenbarer. I New York exempelsvis finns en bar med några tusen sorter på menyn. Skulle du mot förmodan efterfråga någon butelj, som inte finns på lager beställs den. Vattenautomater på arbetsplatser med eller utan bubblor är också en omfattande verksamhet.

Nåväl i år skulle jag köpa en sodastreamer.

Men då kom den. Smaksättningen med kaktus och det avgjorde saken (åtminstone tills vidare).

//MS


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback