Kära föräldrar (brev från en dotter)

Nu har jag varit på universitet i snart två månader. Studierna är hårda och jag följer alla kurser som jag kommit in på. Dessutom läser jag amerikanska som extra tillval. Tänk för bara två sedan var det inte tillåtet men nu när vi fått så många utländska företag i landet behövs alla språkkunskaper. Vi studerar från klockan sju på morgonen till klockan sex på eftermiddagen.

 

Jag bor på ett studenthem för kvinnor och delar rum med tre andra flickor. I korridoren finns ett litet kök där vi kan laga våra måltider. Det är tur att jag fick med mig ett stort paket risnudlar och grönt te hemifrån. Maten är väldigt dyr här. Ofta köper jag bara lite bröd. Ibland kokar vi soppa på bambuskott och när vi får tag i tigerräkor är det fest men det är inte ofta.

 

På morgonen dricker jag lite te och därefter går jag ut i en liten park bakom studenthemmet. Här samlas vi varje morgon och inleder dagen med vår thai chi som vi är vana vid.

 

Jag bifogar ett kort som tagits för skolkatalogen. Vi fick behålla ett kort var och kanske kan det glädja er. Jag kommer inte hem förrän detta läsår är slut då resan är dyr och jag behöver läsa in kurser och förbereda för tentamina. Jag har blivit god vän med en flicka från Europa. Hennes familj arbetar här och hon har valt att läsa vid vårt Universitet. Det finns några utländska elever vars föräldrar också arbetar på Universitetet.

 

Nästa termin när jag inte har några extrakurser skall jag arbeta i ett soppkök på kvällarna så att jag kan dryga ut mina sparade slantar. Böckerna kostar mycket men är nödvändiga för att man skall klara studierna.

 

Jag längtar efter er och mormor och hoppas allt är väl med er.

 

Er tillgivna dotter

Suan

© Maria Silvia
   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback